ITIL® 4 Foundation
Optimaal servicemanagement door continu verbeteren
- Klassikaal of online
- 6 verschillende leslocaties
- Duur 2 dagen
In het kort
Verdiep je in de nieuwste inzichten binnen servicemanagement met ITIL® 4 Foundation. Waar ITIL® 3 vooral in het teken staat van service, richt ITIL® 4 zich meer op het creëren van waarde. Hiermee maak je een praktische en flexibele groei mogelijk binnen je gehele organisatie. Nieuwe werkwijzen worden toegepast, die aansluiten bij de wensen van de huidige digitale wereld. Een belangrijk verschil betreft de aansluiting op best practices en frameworks zoals lean, agile en DevOps. ITIL® 4 past hierdoor goed in organisaties die werken met deze technieken. Zo kun jij als IT-dienstverlener de service naar een hoger niveau te tillen. Wil jij weten hoe je dit doet? Volg dan deze training.
Verdiep je in de nieuwste inzichten binnen servicemanagement met ITIL® 4 Foundation. Waar ITIL® 3 vooral in het teken staat van service, richt ITIL® 4 zich meer op het creëren van waarde. Hiermee maak je een praktische en flexibele groei mogelijk binnen je gehele organisatie. Nieuwe werkwijzen worden toegepast, die aansluiten bij de wensen van de huidige digitale wereld. Een belangrijk verschil betreft de aansluiting op best practices en frameworks zoals lean, agile en DevOps. ITIL® 4 past hierdoor goed in organisaties die werken met deze technieken. Zo kun jij als IT-dienstverlener de service naar een hoger niveau te tillen. Wil jij weten hoe je dit doet? Volg dan deze training.
Jouw resultaat
Na afloop van de training:
- Ben je op de hoogte van de actuele ontwikkelingen binnen IT-servicemanagement
- Begrijp je de sleutelbegrippen en gemeenschappelijke taal rondom ITIL®
- Ben je in staat om de belangrijkste principes van ITIL® 4 toe te passen in je werkzaamheden
- Heb je inzicht in hoe ITIL® zich verhoudt in relatie tot andere best practices zoals lean IT, agile en DevOps
- Ben je voorbereid op het officiële ITIL® 4 Foundation-examen dat inbegrepen is bij deze training
Voor wie
Deze training is ontwikkeld voor iedereen die zich bezighoudt met IT-beheer en exploitatie van de IT-infrastructuur en het leveren van IT-services. Jij bent bijvoorbeeld werkzaam als IT-medewerker of -manager. Ook voor applicatie-, project-, proces- en businessmanagers die direct betrokken zijn bij de IT is deze training een uitstekende keuze.
Voorkennis
Om deel te nemen aan de training ITIL® 4 Foundation heb je geen specifieke voorkennis nodig.
Studiemateriaal
Tijdens de training wordt gebruikgemaakt van geaccrediteerd studiemateriaal. Dit omvat hand-outs en een boek. Hiermee ben je optimaal voorbereid op het officiële ITIL® 4-examen. Tevens beschik je over een zeer moderne online leeromgeving. Deze omgeving bevat alle informatie die je voor de training nodig hebt. Daarnaast kun je makkelijk communiceren met de overige deelnemers.
Aanpak
Tijdens deze klassikale training word je in een efficiënt programma volledig voorbereid op het officiële examen ITIL® 4 Foundation, waarmee je uiteindelijk het ITIL® Foundation Certification kunt ontvangen. Je krijgt hierbij actuele kennis aangereikt op het gebied van IT-servicemanagement, die je direct in de praktijk kunt toepassen. Door de jarenlange ervaring en de persoonlijke aandacht van onze zeer ervaren trainers volg je bij Computrain gegarandeerd een kwalitatief hoogstaande ITIL®-training.
ITIL® is a registered trade mark of AXELOS Limited, used under permission of AXELOS Limited. All rights reserved.
Wat ga je leren?
Inhoud
Introductie ITIL® v4
- Service Management: Key Concepts
- Value and Value Co-Creation
- Value: Service, Products, and Resources
- Service Relationships
- Value: Outcomes, Costs, and Risks
The Guiding Principles
- The Seven Guiding Principles
- Applying the Guiding Principles
The Four Dimensions of Service Management
- Organizations and People
- Information and Technology
- Partners and Suppliers
- Value Streams and Processes
- External Factors and Pestle Model
Service Value System
- Overview of Service Value System
- Overview of the Service Value Chain
Continual Improvement
- Introduction to Continual Improvement
- The Continual Improvement Model
- Relationship between Continual Improvement and Guiding Principles
Overview of ITIL® Practices
- Purpose of ITIL Practices
- The Continual Improvement Practice
- The Change Control Practice
- The Incident Management Practice
- The Problem Management Practice
- The Service Request Management Practice
- The Service Desk Practice
- The Service Level Management Practice
Examen en certificaat
Na afloop van deze training ontvang je het officiële certificaat ‘ITIL® 4 Foundation’ van Computrain.
Met deze training ben je uitstekend voorbereid op het examen ITIL® 4 Foundation. Dit examen zit inbegrepen bij de training. Let op: Alle examens van ITIL®, MoP®, MSP®, P3O®, PRINCE2 Agile® en PRINCE2® kunnen enkel online worden afgenomen.
Alle kosten in één overzicht
Weet precies waarvoor je betaalt, zodat je zonder zorgen aan je opleiding kunt beginnen.
Bovengenoemde kosten zijn voor de gehele opleiding bij betaling in 1 termijn. Je kunt bij langere opleidingen ook per jaar of per maand betalen.
Studie- en lesmateriaal
Je ontvangt alles wat je nodig hebt om succesvol te studeren, waaronder:
- Boeken, readers en werkboeken
- Toegang tot het online leerplatform
Bovenop deze kosten brengen wij reprorechten en hand-outs in rekening. Dat is een eenmalig bedrag van € 15,- (excl. btw).
*Arrangement- & locatiekosten
Volg je de opleiding op locatie? Dan zorgen wij voor een inspirerende leeromgeving met koffie, thee en een uitgebreid lunchbuffet. De kosten hiervoor hangen af of je voor de dag- of avondvariant kiest. Vraag hiervoor het kostenoverzicht aan. Kies je voor de online variant? Dan betaal je uiteraard geen arrangementskosten.
Bekijk beschikbare startdata!
Bekijk hieronder onze actuele lesplanning en schrijf je in voor een startdatum naar keuze.
Eerstvolgende startdatum

Hulp nodig bij je opleidingskeuze?
Heb je na het lezen van alle informatie vragen of twijfel je nog ergens over? Onze opleidingsadviseurs geven je graag gratis en vrijblijvend persoonlijk studieadvies, op basis van jouw leerdoelen en behoeften. Laat je gegevens achter en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met je op om het advies te bespreken. Heb je specifieke vereisten voor je deelname aan de training? Laat het ons vooraf weten, dan zorgen we samen voor een passende oplossing. We helpen je graag!