ITIL en Servicemanagement
ITIL® (Information Technology Infrastructure Library) is een set best practices voor het beheren van IT-processen binnen een organisatie. Het framework wereldwijd het meest gebruikte model voor IT-servicemanagement.
Wat is ITIL®?
Information Technology Infrastructure Library, afgekort ITIL®, is ontwikkeld als een set van best practices voor het inrichten van beheerprocessen binnen een (ICT-)organisatie. Het resultaat van procesimplementatie met behulp van ITIL® is vergelijkbaar met de ISO 9000-regulering in de niet-ICT-branche, waarbij alle onderdelen van de organisatie zijn beschreven en in een bepaalde hiërarchie qua bevoegdheid en verantwoordelijkheid zijn gerangschikt. ITIL® is het belangrijkste en bekendste framework voor IT-servicemanagement in Nederland en ter wereld.
Voor wie zijn onze cursussen ITIL® en Servicemanagement?
Computrain heeft cursussen ITIL® en Servicemanagement voor iedereen die zich bezighoudt met beheer en exploitatie van de IT-infrastructuur en het leveren van IT-services. Dat kunnen IT-medewerkers en -managers zijn, maar ook applicatie-, project-, proces- en businessmanagers die direct betrokken zijn bij de IT. Je vindt op deze pagina opleidingen op alle werk- en denkniveaus. Van trainingen en MBO-opleidingen tot de opleiding HBO Netwerkbeheerder.
Wat leer je in een ITIL® en Servicemanagement training of -opleiding?
Met deze opleidingen en cursussen leer je hoe je een serviceorganisatie kunt opzetten voor het ondersteunen van de IT-voorzieningen binnen een organisatie. Welke rollen je nodig hebt en welke processen je moet inrichten.
Onlangs is ITIL® 4 gelanceerd. Dit is een modernisering van het ITIL®-framework om de aansluiting te vinden bij bijvoorbeeld DevOps en Agile. De principes van ITIL® 4 zijn:
- Focus on Value: Alles wat je doet moet op een manier waarde hebben voor je klanten, of voor andere stakeholders.
- Start Where You Are: Als je iets wilt verbeteren, gooi dan niet je huidige werkwijze overboord, maar behoud wat werkt en pas aan wat niet werkt.
- Progress Iteratively With Feedback: Voer je verbetering door in kleine stapjes, ook als het om grote projecten gaat. Evalueer na elke stap hoe het ging en itereer waar nodig.
- Collaborate and Promote Visibility: Werk veel samen met andere partijen, zoals je klanten en leveranciers, en laat de organisatie zien waar je aan werkt en waarom.
- Think and Work Holistically: Zie je IT-organisatie niet als een eiland, maar als onderdeel van een netwerk met verschillende partijen die samen waarde leveren voor je klanten.
- Keep it Simple and Practical: Houd je werk en processen zo simpel mogelijk, en schrap elke stap die geen waarde oplevert.
- Optimize and Automate: Optimaliseer of automatiseer taken waar dat kan, zo lang dat niet leidt tot hogere kosten of een slechtere customer experience.
Hoeveel weet jij al van ITIL® en Servicemanagement?
Twijfel je of je met jouw voorkennis een ITIL® cursus kunt volgen? Laat je door ons vrijblijvend adviseren over welke cursus ITIL® en Servicemanagement het beste bij jou past.
